Články
Praktické rady, analýzy i návody pro lepší život v digitální době.

AI jako "terapeut": Pomůžete nám vytvořit první český průvodce?
Oba intenzivně pracujeme s lidmi, kteří používají AI pro emoční podporu – a ten trend dramaticky roste. Výzkumy ukazují, že to může fungovat, ale existují i obrovská rizika. Pomůžete nám vytvořit první český průvodce?

KLUCI, HOLKY A PORNO
Generace Z má obecně méně sexu než kterákoliv generace před ní. Ne o trochu – násobně. Co za tím stojí a jak v tom hraje roli pornografie?

Mobilní telefony ve škole: Průvodce pro informované rozhodnutí
Rostoucí množství důkazů naznačuje souvislost mezi intenzivním používáním mobilních telefonů a zhoršením duševního zdraví a učebních schopností dětí. Praktický průvodce pro školy a rodiče.

Teorie bodů kontaktu s realitou: Jak mladí vnímají fyzický svět v digitální éře
„Průměrný teenager stráví přes 6 hodin denně na sociálních sítích, ale méně než hodinu v nestrukturované interakci s lidmi mimo rodinu a školu.“ Nová teorie pro pochopení vnímání reality.

7/7 Vyvážený přístup pro digitální budoucnost
Fenomén „brain rot“ představuje bezprecedentní výzvu. Nyní je čas podívat se do budoucnosti a formulovat vyvážený přístup, který není ani technofobický ani nekriticky technoptimistický, ale realistický a konstruktivní.

4/7 Strategie pro rodiče
Čelíme-li fenoménu „brain rot“, rodiče se často cítí bezmocní vůči technologickým gigantům s miliardovými rozpočty a algoritmy navrženými týmy behaviorálních psychologů. Dobrou zprávou je, že výzkumy ukazují, že promyšlené rodičovské strategie mohou výrazně zmírnit negativní dopady a pomoct dětem vybudovat zdravější vztah k digitálním technologiím.

5/7 Role škol a učitelů
Zatímco rodiče tvoří první linii obrany proti „brain rot“, školy a učitelé hrají neméně důležitou roli. Školy mají jedinečnou příležitost vytvořit prostředí, kde je hluboké zpracování informací ceněno a systematicky podporováno.

3/7 Paradox post-covidové generace
Jedním z nejzajímavějších aspektů fenoménu „brain rot“ je jeho prudký nárůst v období po pandemii COVID-19. Zatímco bezprostředně po skončení lockdownů jsme byli svědky slibného obratu směrem k offline aktivitám a osobním interakcím, v následujících letech došlo k dramatickému zvratu, který mnohé rodiče a pedagogy zastihl nepřipravené.

6/7 Budování digitální odolnosti
Digitální odolnost není o odmítání technologií, ale o kultivaci kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností, které umožní dětem kriticky navigovat digitálním prostředím a využívat jeho potenciál, aniž by byly pasivně formovány jeho algoritmy.

2/7 Dopady brainrotu podle věku
Vliv „brain rot“ obsahu není univerzální – jeho dopad se výrazně liší podle věku dítěte. Pochopení těchto věkově specifických dopadů je klíčové pro cílenou prevenci.

1/7 Brainrot: Neviditelná hrozba digitálního věku
„Brain rot“ označuje specifický jev spojený s pasivní konzumací obsahově prázdného, extrémně fragmentovaného digitálního obsahu. Jak tento „digitální junk food“ ovlivňuje vývoj dětí?